Поради оператору колісного навантажувача.
Навіть самий досвідчений оператор може мимоволі скоротити термін служби навантажувача і продуктивність його роботи неправильним використанням певних функцій, або ж викликати передчасний знос деталей машини некоректним способом управління. Ці ризики зростають у геометричній прогресії, якщо в кабіну навантажувача потрапляє новачок.
Ось чому виробники спецтехніки підкреслюють необхідність стажування та додаткового навчання операторів незалежно від їх досвідченості. Багато виробники разом зі своїми торговими посередниками пропонують спеціальні програми професійної підготовки при покупці нової машини. "Якби всі компанії відправляли своїх операторів на подібні програми стажування, проблем було б набагато менше", - говорить Даг Філліпс, менеджер по продукції при Volvo Construction Equipment.
Часто оператор навіть не усвідомлює того, що, можливо, він використовує машину некоректним чином. "Такий оператор думає, що все в порядку. Однак якщо він не отримає спеціальних знань і навичок роботи з усіма новими технологіями, тоді він буде працювати з колісним навантажувачем так само, як працював з цими машинами в 70-х," - зазначає Філіппс, "А адже технології змінюються дуже швидко. Оператори часто не володіють належним рівнем теоретичної і практичної підготовки. Вони працюють з обладнанням за застарілою схемою, а це створює безліч проблем."
"Навчання оператора - ось ключ до успіху. Досягніть того, щоб Ваші оператори знали машину і весь її функціонал," - додає Чед Елліс, менеджер по продукції в сегменті важкої спецтехніки при Doosan Infracore Construction Equipment. І це абсолютно вірно, адже функції навантажувачів різняться від бренду до бренду. "Переконайтеся, що оператор навчений працювати саме з даною конкретною моделлю. Тільки тоді він буде точно знати, що треба зробити і які кнопки натискати, щоб працювала певна функція."
Керівництво оператора є ще одним безцінним джерелом знань. "Крім отримання базової підготовки по роботі з колісними навантажувачами, оператор обов'язково повинен прочитати інструкцію по експлуатації, що йде в комплекті з машиною, адже там містяться конкретні методи і чіткі алгоритми роботи," - підкреслює Джон Честерман, менеджер з маркетингу продукції в сегменті повнопривідних навантажувачів при компанії John Deere. Також у посібнику описані функції та особливості машини, які можуть полегшити і спростити управління. "Таким чином, час, витрачений на вивчення керівництва, може в майбутньому окупитися в кілька разів, адже оператор зможе швидше і простіше виконувати великі обсяги роботи."
Далі ми перерахуємо деякі найпоширеніші проблеми, що виникають у операторів при роботі з колісними навантажувачами, а також запропонуємо деякі корисні та ефективні способи їх вирішення.
Легше з ковшем
Як заявляє Елліс, найбільш схильними до зносу деталями навантажувачів є передні пальці, ковші, змінні захисні пластини ковша, а також зуби ковша. Їх знос посилюється нестачею загального технічного обслуговування. Наприклад, недостатнє змазування призведе до підвищеного зносу передніх пальців. Таким чином, важливо дотримуватися розпорядок змащування та інші нормативноправові акти, що стосуються щоденного обслуговування машини, перераховані в керівництві оператора.
Недбалий догляд за ковшем може влетіти в копієчку. "Обов'язково встановлюйте і своєчасно замінюйте захисні пластини на ковші," - попереджає Елліс, "Якщо Ви не зробите цього вчасно, може постраждати сам ківш, а його ремонт або заміна буде коштувати набагато дорожче покупки змінних пластин."
Вже сам вибір ковша може вплинути на загальний знос передньої частини машини. "Якщо оператор не користується ковшем, легко встромленим в матеріал, то вони піддають пальці і втулки надмірним навантаженням в тих місцях, де ківш зчіплюється з навантажувачем," - розповідає Філліпс, "Оператор може виставити максимальне значення крутного моменту і змусити ківш врізатися в купу матеріалу з надмірним зусиллям, а це може пошкодити невдало сконструйований ківш. В результаті вкладиші підшипників і штифти елементів передньої частини машини піддаються підвищеному зносу, спостерігається посилений витрата палива і т. д."
Підбір ковша спеціально під певну задачу і матеріал дозволяє більш ефективно працювати з машиною при зниженні зносу компонентів передньої частини навантажувача.
Легше з гальмами
Будь-які гальма навантажувачів (крім гальмових систем гідростатичного типу) працюють за принципом тертя, а тертя призводить до тепловиділення. Занадто часте і інтенсивне використання гальм призводить до їх перегріву і передчасного зносу, що, в свою чергу, може привести до поломки гальм. Найбільш поширені такі приклади "зловживання" гальмами:
некваліфікований оператор не вміє розраховувати свої сили і здібності машини: він занадто сильно розганяє машину, а потім дуже різко і швидко гальмує;
гальма часто активуються ненавмисно: якщо оператор звик тримати ногу на педалі гальма, він часто робить випадкові натискання;
оператори, що працюють в поспіху (заради досягнення більшої продуктивності або перевиконання нормативів) при роботі на невеликих відстанях спочатку сильно вичавлюють газ, а потім різко б'є по гальмах, щоб зупиниться.
Щоб продовжити термін служби гальм, експерти компанії Kawasaki рекомендують початківцям операторам відпускати педаль газу і починати сповільнювати машину трохи раніше, так, щоб навантажувач рухався за інерцією і гальмування відбувалося за рахунок маси самої машини та вантажу, а натискати педаль гальма, коли машина вже практично зупинилася.
Також важливо зрозуміти принципи найбільш ефективного використання вимикання зчеплення. "Ми часто бачимо, як багато операторів не вміють користуватися вимиканням зчеплення," - говорить Філіпс, "Коли вони перевантажують матеріал в кузов вантажівки або бункер, вони їдуть з увімкнутими гальмами, а це призводить до миттєвого їх зносу."
Вимкнення зчеплення дозволяє перевести трансмісію на нейтральну передачу під час циклу гальмування. "Натискаючи педаль розчеплення, Ви переключаєтеся на нейтральну передачу, і вже після цього можете виробляти гальмування," - пояснює Філліпс, "Після цього, якщо Ви будете натискати педаль газу при включених гальмах, щоб почати роботу з гідравлічним обладнанням машини (наприклад, якщо Ви хочете підняти або опустити ківш або керувати рухом стріли), то навантажувач вже не буде розганятися проти гальмування."
"Якщо оператор користується педаллю вимикання зчеплення правильно, то при роботі з гідравлічним інструментом трансмісія буде відключатися, і негативного ефекту на гальмівну систему надаватися не буде," - додає експерт.
Правильно звертайтеся з коробкою передач
"Знос коробки передач та її муфти може стати серйозною проблемою, якщо перемикати передачі неправильно. Адже некоректна робота з коробкою передач може викликати додатковий знос," - розповідає Елліс.
Найчастіше це відбувається із-за високих передач. "Іншими словами, оператор використовує коробку передач і гідротрансформатор для того, щоб змінити напрямок машини," - заявляє Філліпс. Оператор включає задній хід, їде якийсь час, а потім одним поштовхом перемикає коробку на швидкість переднього ходу і вичавлює газ, або навпаки. "Оператори примудряються виконувати завантажувально-розвантажувальні роботи, що вимагають постійного перемикання переднього і заднього ходу, без єдиного натискання гальмівної педалі! Виходить, що всі ці навантаження випадає на частку коробки передач та гідротрансформатора, які внаслідок цього перегріваються."
Найчастіше положення справ ускладнюється ще й тим, що оператори прагнуть зменшити час виконання робочого циклу для підвищення продуктивності. Це може призвести до передчасного виходу з ладу цих дорогих систем. Таким чином, виробникам доводиться придумувати способи виходу з цієї ситуації.
Приміром, компанія Volvo розробила систему трансмісії Optishift, яка за замовчуванням встановлюється на великогабаритні моделі випускаються компанією навантажувачів, та дозволяє оператору відразу перемикатися на високі передачі, але автоматично активує в такому випадку гальма. "Ми називаємо це гальмуванням реверс", говорить Філіпс, "Коли б оператор не спробував змінити напрямок руху машини, бортовий комп'ютер навантажувача визначить, що відбувається перемикання високою передачі і автоматично активує гальма, щоб зупинити машину. Таким чином, навіть якщо у оператора є ця погана звичка, йому не потрібно буде перевчатись управляти коробкою передач: машина сама подбає про можливу проблему і зможе її запобігти."
Навантажувачі також оснащуються додатковими автоматизованими функціями, які допомагають захистити найважливіші компоненти і вузли устаткування. Приміром, навантажувачі John Deere володіють захистом від перегріву. "Якщо відбувається перегрів будь-якої системи (наприклад, двигуна або трансмісії), то двигун перейде в дефорсований режим роботи, щоб запобігти можливі пошкодження," - коментує Честерман, "Якщо в наших двигунах стандарту Tier 4i відбувається перегрів осей, то оператор отримує відповідне попередження."
Сучасні навантажувачі, оснащені "розумної" електронікою, здатні попереджати оператора про появу неполадок та інших видів. Сенсори передають оператору дані (показники температури, рівня рідини, тиску і т. д.) від систем, що працюють в критичному режимі. Ці дані виводяться на приладовій панелі або дисплеї бортового комп'ютера. Сигнальні світлодіоди і циферблати приладів розташовуються таким чином, щоб оператор звернув увагу на спрацьовування аварійних сигналів при роботі до того, як станеться якась поломка.
Не лінуйтеся витрачати час на прогрів машини і завершення роботи
Оператори навантажувачів часто стикаються із спокусою пропустити рекомендований прогрів машини перед початком роботи. Однак така недбалість негативно позначається на стані двигуна і гідравлічної системи.
"Холодне масло не так добре змащує деталі і не так добре циркулює в контурах системи, як підігріта рідина. Так що прогрів машини до рекомендованої температури допоможе збільшити термін служби її ключових вузлів," - радить Елліс, "Не менш важливі постійні перевірки рівнів рідини при щоденному техобслуговуванні."
"Після того, як оператор завів навантажувач, він повинен дати йому прогрітися до температури, зазначеної виробником машини в експлуатаційному керівництві до неї," - додає Честерман, "Додаткові параметри системи, такі як гідросистема і мости, не прогріваються повністю, поки машина не приступила до роботи. Так що оператор повинен мати на увазі, що перші кілька хвилин, поки ці системи ще не досягли необхідного температурного рівня, машина не буде працювати з максимальною продуктивністю."
В рівній мірі важливо давати машині деякий час на завершення роботи в кінці зміни. "Всі ці місткі дизельні двигуни тепер оснащуються турбонагнітачами," - говорить Філіпс, "Швидкість турбонагнітача в середньому становить від 40 000 до 50 000 об./мін. Якщо Ви не дасте двигуна машини дві-три хвилини попрацювати на холостому ходу і трохи охолонути, то на момент вимкнення двигуна його турбонагнітач все ще буде працювати приблизно на 40 тисячах обертів."
В момент вимкнення двигуна масло перестає подаватися до турбонагнетателю. "Таким чином, турбонагнітач в цей момент зазнає величезного стресу і зносу," - підсумовує Філліпс, "Якщо ж Ви дасте двигуну пару хвилин, щоб охолонути до вимикання машини, то турбонагнітач гарантовано перестане крутитися до цього моменту. Однак якщо турбонагнітач продовжує обертатися після відключення мотора, то його підшипники будуть крутитися в несмазанном стані, що призведе до перегріву і зниження терміну служби цього вкрай дорогого компонента."
Виробники спецтехніки винаходять все нові рішення по зниженню цих ризиків. "Ми оснащуємо нашу техніку таймерами відключення," - говорить Філіпс, "Іншими словами, після того, як оператор заглушить двигун, машина буде працювати ще три хвилини вхолосту, а потім сама завершить роботу." Вартість даної функції з лишком покриває величезні потенційні витрати на заміну турбонагнітача в двигуні.
Бережіть шини
Існує ряд факторів, які можуть викликати передчасний знос і вихід з ладу шин навантажувача.
"Недосвідчені оператори при водінні схильні до пробуксовки шин, а це чи не найбільш згубний вплив для машини. Коли порушується тягове зусилля, шина перестає виконувати роботу," - говорить Філіпс, "Вони не використовують пристрої блокування диференціала так, щоб заблокувати передній міст і забезпечити розподіл потужності на обидва передні колеса замість одного, що знизило б пробуксовку."
Неналежний рівень тиску накачування шин - інша поширена причина підвищеного їх зносу. "Ми часто спостерігаємо, що значна частина пошкоджень шин відбувається внаслідок некоректної накачування," - говорить Філіпс, "Для шин радіального типу низький тиск призводить до підвищеного тепловиділення при роботі із-за того, що вся вага машини прикладається до точки контакту шини з поверхнею. Таким чином, якщо шина не накачана до твердого стану, то вона буде сильно перегріватися. Це призводить до зносу гумової поверхні і зниження терміну служби шини."
Щоб вирішити цю проблему, John Deere пропонує інтегровану систему моніторингу рівня тиску накачування шин додаткової комплектації зі своїми навантажувачами. Система автоматичного блокування диференціала відстежує прослизання коліс і автоматично блокує диференціал, знижуючи знос шин і поліпшуючи зчеплення з поверхнею, що приводить до збільшення загальної продуктивності машини.
В некоторых случаях пробуксовка колес происходит не по вине оператора. "Колеса могут пробуксовывать из-за того, что тип колес для конкретной модели неправильно подобран и не подходит под конкретные условия работы," - заявляет Филлипс, "Приведем аналогию: если Вы оборудуете, к примеру, полноприводный грузовик зимними шинами, то пользу от этого Вы будете извлекать только в снегопад, а остальные 90% времени они будут только мешать."
Очень важно правильно подбирать шины под конкретную рабочую задачу. Это поможет обеспечить оптимальный срок их эксплуатации. "Внимательно выбирайте рисунок протектора, исходя из своих нужд," - советует Эллис. К примеру, шины повышенной проходимости с более широко разнесенным рисунком протектора будут быстрее стираться на мощеных поверхностях. "Если Вам все время приходится работать на бетонном или асфальтовом покрытии, то лучше выбрать протектор L4 или L5, чтобы максимально снизить износ резины. Якщо ж Ви працюєте на бездоріжжі, то слід придивитися до шин підвищеної прохідності з більш агресивним малюнком протектора. Таким чином, протектор слід вибирати виходячи з типу зносу, яким будуть піддаватися шини Вашого колісного навантажувача."